Ik geloof in de Nederlandse maakindustrie
Artikel INTO Business - Nederlandse maakindustrie
Als ondernemer met bedrijven in uitsluitend de Nederlandse maakindustrie stel ik mijzelf steeds vaker de vraag hoe toekomstbestendig mijn activiteiten zijn. De uitdagingen op het gebied van kosten en beschikbaarheid zijn enorm en vaak groter dan in de landen om ons heen of net daarbuiten.
Het risico om weggeconcurreerd te worden door buitenlandse partijen op basis van prijs is groot, maar heeft tot nu toe nog niet geleid tot plannen om naar het buitenland te verhuizen. De vraag is natuurlijk wel hoe we die groeiende concurrentie op afstand kunnen houden. Of kunnen we de rollen zelfs omdraaien?
Concurrentie is goed, zelfs als het speelveld in eerste instantie verre van gelijk is. Het is de basis voor innovatie en verandering en zet je in beweging. Ondanks de extra ballast die je met je meedraagt, zal je toch een manier moeten vinden om harder te rennen dan je concurrent. Als klein landje hebben we dit altijd al moeten doen en hierin zijn we goed gebleken. Het anders durven denken en vooral ook durven doen heeft ons schitterende bedrijven opgeleverd die leidend zijn op wereldmarkten.
Het huidige speelveld is met buitenlandse partijen ongelijk. De scherpe klimaatdoelen voor Nederland zorgen voor grote problemen op het elektriciteitsnet en vragen van bedrijven exorbitante investeringen. Daarnaast is het kunnen voldoen aan alle regels, wetten en certificeringen een grote kostenverhogende factor. Dit terwijl grote economieën buiten de EU zich van deze problemen weinig aan lijken te trekken en goedkoop en vervuilend blijven produceren. Je zou er bijna moedeloos van worden.
Toch zijn het deze ogenschijnlijk oneerlijke omstandigheden die kansen bieden voor de toekomst. De huidige transformatie naar een CO2-neutrale en duurzame economie versnelt de ontwikkeling van nieuwe producten en zet Nederlandse bedrijven op de kaart met een positief imago. Het zal op termijn exportmarkten openen doordat er een voorsprong is opgebouwd ten opzichte van de concurrentie.
Meegaan met de ontwikkelingen en inspelen op de duurzaamheidsvraag, dat is dan ook waar ik in geloof. Een voorsprong opbouwen door te investeren in innovatie en duurzaamheid, in plaats van kennis en expertise verplaatsen naar het buitenland.
Rudy Schipper is een ondernemer die het graag anders doet. Het liefst zo ver mogelijk buiten de geijkte paden, op zoek naar vernieuwende ideeën en oplossingen door logisch en kritisch na te denken. Binnen zijn bedrijf Intal, leverancier en fabrikant van aluminium ramen, deuren en vliesgevels staat daarom de zelf ontwikkelde Intal Methode centraal. Hierin vormt vooruitgang, vrijheid, innovatie en openheid de fundering voor creativiteit en een succesvolle snelgroeiende onderneming.
Read more