Always change a winning team

Always change a winning team

Artikel INTO Business 'Always change a winning team'

Rudy Schipper,

Bij Intal sieren verschillende zelfgemaakte kunstwerken de muren, elk voorzien van citaten verzameld door Intalisten door de jaren heen. Onder hen bevindt zich het motto ‘always change a winning team. Deze op het eerste gezicht paradoxale quote, vormt de basis van onze cultuur gericht op continue verbetering en innovatie. Het daagt ons dagelijks uit om niet te rusten op onze lauweren, maar actief te zoeken naar mogelijkheden om onszelf te overtreffen.

In de steeds veranderende wereld van vandaag echoot het uitgangspunt ‘veranderen is de enige constante’ luider dan ooit. Het verleden leert ons dat zelfs titanen kunnen vallen als ze niet tijdig veranderen. Kodak, Blockbuster, V&D, en Free Record Shop zijn stille getuigen van een onvermogen om de signalen van verandering op te merken of er adequaat op te reageren. Waren deze bedrijven blind voor de noodzaak van aanpassing, of ontbrak het hen aan de flexibiliteit die nodig is om te innoveren? Het antwoord hierop is complex, maar het benadrukt het belang van wendbaarheid en vooruitziendheid van bedrijven. Zelf ben ik groot voorstander van veranderen om het veranderen. Het zorgt voor nieuwe inzichten en stelt je in staat om continue te verbeteren.

Het blijven uitdagen van de status quo geeft je de mogelijkheid om leidend te blijven in een competitieve markt en zal ervoor zorgen dat het bedrijf relevant blijft. Deze filosofie, hoewel soms spannend, is essentieel voor wie de toekomst wil vormgeven. Het bouwen van een bedrijfscultuur gericht op verandering is hierbij van essentieel belang. Daarbij is mijn ervaring wel dat je het tempo en de omvang van de veranderingen af moet stemmen op het vermogen van je team om deze te absorberen en ermee vooruit te gaan.

Het ware spel zit 'm in het balanceren tussen het tempo van verandering dat je team aankan en het constant streven naar vooruitgang. Om sneller te gaan zul je daarom een omgeving moeten creëren voor individuen die niet terugdeinzen voor verandering, maar deze juist omarmen. Deze mensen zijn de borging voor de toekomst van het bedrijf. Zij zijn degenen die begrijpen dat verandering niet alleen onvermijdelijk is, maar ook de sleutel tot groei en succes. Hun aanpassingsvermogen en bereidheid om nieuwe wegen te verkennen zijn onmisbaar in het navigeren door de uitdagingen en kansen van morgen.

Zorg ervoor dat er ruimte is voor andere meningen en een kritisch geluid. Wees niet bang om te veranderen. Je kunt iets verliezen, maar je kunt vooral iets veel beters vinden.